niedziela, 20 lutego 2011

Ciasto z rabarbarem i kruszonką

Wszyscy pytali, gdzie w środku zimy dostałam rabarbar? Tajemnica mojego ulubionego sklepu :) Przypomniały mi się czasy dzieciństwa, gdy zrywaliśmy rabarbar z przydomowego ogródka babci, rósł potężny i pachnący, tuż obok kurnika. Niby środek miasta, a ten skrawek ziemi pozostał trochę wiejski do dziś. Siadaliśmy z okolicznymi dzieciakami na ganku, chroniąc się w jego cieniu przed skwarem lata, z dekielkiem cukru. Jedliśmy soczyste pędy, maczając je w cukrze i mając uśmiech od ucha do ucha.
Rabarbar, który dziś kupiłam nie miał oczywiście tyle soku i aromatu, co ten sprzed 20 lat, ale wyglądał tak ładnie, że nie mogłam się oprzeć.


Ciasto z rabarbarem i kruszonką
Składniki:
1,5 szkl mąki tortowej
3/4 szkl cukru
2 łyżki mąki ziemniaczanej
6 jajek
1 szkl oleju słonecznikowego
cukier waniliowy
2 łyżki kakao
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 kg rabarbaru i 3 łyżki cukru
3 łyżki mielonych migdałów
cukier puder do posypania




Kruszonka (porcja na blachę ciasta):
80 g masła
100 g cukru
150 g mąki
2 łyżki cukru waniliowego
2 łyżki mielonych orzechów

Rabarbar umyć, obrać i pokroić na małe kawałki. Posypać cukrem (3 łyżki), wymieszać i odstawić.

Zrobić kruszonkę z podanych składników, zagnieść w kulę i włożyć do lodówki. Ja jak zwykle miałam w zamrażalniku gotową, ulepioną przy okazji pieczenia innego ciasta.
Oddzielić białka od żółtek. Z białek ubić pianę. Ubijam tradycyjnie trzepaczką. Dodać cukier, cukier waniliowy i dalej ubijać. Dodawać po jednym żółtku i ubijając wlać partiami olej. Kiedy wszystko się dobrze połączy, dosypać mąkę wymieszaną z kakao, proszkiem do pieczenia i sodą.
Blaszkę wyłożyć papierem do wypieków. Wylać ciasto, ułożyć odsączony rabarbar i na wierzchu posypać kruszonkę. Posypać mielonymi migdałami.
Wstawić do nagrzanego piekarnika do 170stC na 45-50 minut. Sprawdzić patyczkiem czy jest upieczone, jeśli patyczek nie jest suchy, dopiec jeszcze kilka minut. Wyłączyć piekarnik i pozostawić w nim ciasto jeszcze 10 minut. Ostudzić. Posypać cukrem pudrem.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz