czwartek, 17 listopada 2011

Chleb pszenno-żytni z miodem lipowym

Czy już pisałam, że uwielbiam domowy chleb, jego zapach roznoszący się po domu, dźwięk chrupania przy krojeniu i gryzieniu skórki i poczucie świadomości o jego wyższości nad tym sklepowym z ulepszaczami. A ponadto jego SMAK, gdy jest jeszcze ciepły... Przepis na ten szybki chlebek wyszperałam na stronie Liski i go urozmaiciłam miodem i ziarnami. Chleby na zaczynie drożdżowym są dla mnie idealnym rozwiązaniem, gdyż ciągle brakuje mi czasu i trochę też chęci na przygotowanie zakwasu. Ten ma lekko słodkawą nutkę dzięki dodaniu do niego odrobiny miodu. Świetnie komponował się z masłem, pieczonym schabem i musztardą. Jest miękki i puszysty. Przypuszczam, że długo utrzyma świeżość. Sama nie sprawdziłam, bo bochenek zniknął ze stołu bardzo szybko.

Chleb pszenno-żytni z miodem lipowym

1 opakowanie suszonych drożdży (7 g)
1 szklanka ciepłej wody
1 niepełna łyżka miodu lipowego
1 łyżka oliwy z oliwek
1 łyżeczka soli
0,5 szklanki mąki żytniej-razowej
1,5 szklanki mąki pszennej
1 łyżka siemienia lnianego

Piekarnik nagrzać do 230 st C. Drożdże rozmieszać w misce z ciepłą wodą i miodem. Odstawić na 7 minut. Dodać oliwę, sól i mąkę żytnią, dobrze wymieszać.
Dodać mąkę pszenną i siemie lniane, zamieszać około 50 razy.
Ciasto przełożyć bezpośrednio na wyłożoną papierem do pieczenia okrągłą blaszkę (22cm średnicy). Odstawić do wyrastania na 60 minut.
Wstawić wyrośnięty bochenek oprószony wcześniej mąką do piekarnika, spryskać piekarnik w środku wodą. Po 10 minutach zmniejszyć temp. do 210 st C i dopiekać kolejne 20-30 minut. Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz